IT Drift og Supportteknikk

placeholder-ids

Dette studiet passer for deg som har interesse for å jobbe med IT og ønsker en utdannelse med gode jobbmuligheter, eller for deg som ønsker omskolering.

 

Utdannelsen gir spisskompetanse rettet mot 1. og 2. linje support. Dette omfatter datamaskinens oppbygning og virkemåte, maskinvare, operativsystem og kontorapplikasjoner med brukerspesifikk konfigurasjon og feilsøking.

 

Studiet vektlegger brukerdialog og håndtering av henvendelser på Servicedesk. Studiet gir 60 fagskolepoeng. Studiet gir også et grunnlag for videreutdanning til System og Nettverksadministrator.

Opptakskrav

  • Det generelle grunnlaget for opptak til studiet IT drift og supportteknikk er fullført og bestått
    videregående opplæring i hht NKR nivå 4.

 

  • Realkompetanse: Søkere som fyller 23 år i løpet av søknadsåret og som ikke oppfyller det formelle opptakskravet, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.
Les mer om realkompetanse
  • Med realkompetanse menes den samlede kompetansen en person har opparbeidet seg gjennom yrkespraksis, ubetalt arbeid, annen utdanning eller aktiviteter som kan anses å være relevant. Realkompetansen skal dokumenteres i den grad det lar seg gjøre ved attester, kursbevis, vitnemål og egenvurdering.
  • Realkompetansen vurderes opp mot det formelle opptakskravet til studiet det søkes opptak til og i forhold til den nødvendige faglige kompetansen som forutsettes for å kunne gjennomføre det aktuelle studiet. Vurderingen foretas av fagskolens faglige og pedagogisk ansvarlige personale og endelig vedtak om opptak fattes av rektor.

 

Les hele Forskriften om opptak og eksamen ved IT Academy

Varighet

Studiet går over 1 år på dagtid med oppstart i august og gir 60 fagskolepoeng. Undervisning 2 til 3 dager per uke, de øvrige dagene arbeides det med selvstudium og tilrettelagte lab- og prosjektoppgaver. Dette gjør det mulig å kombinere studiet med praksis hos oss eller deltidsjobb.

Finansiering

Kr 73.650 og inkluderer alt (studiemateriell, eksamensavgifter etc.). Studiet gir rett til støtte fra Lånekassen.

Læringsutbyttebeskrivelser

Studiet gir følgende læringsutbytte innen områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper
  • Kanidaten har kunnskap innen de tekniske fagområder ved drift og support av IT systemer.
  • Kanidaten kjenner de tekniske grunnprinsippene for IT drift og support.
  • Kanidaten har et helhetlig og grundig innsikt i support av IT systemer.
  • Kanidaten kjenner kravene til dokumentasjon og rapportering av driftshendelser.
Ferdigheter
  • Kanidaten kan anvende feilsøkingsteori på maskin- og programvareproblematikk.
  • Kanidaten kan anvende maskin- og programvareverktøy.
  • Kanidaten kan anvende virtualiseringsteknologier.
  • Kanidaten kan anvende grunnleggende prinsipper innen kvalitetssikring av leveranse, drift og support innen IT-sektoren.
  • Kanidaten finner frem til informasjon gjennom målrettede søk i relevante oppslagsverk.
  • Kanidaten følger prosedyrer og strategier som sikrer kontinuitet i en supportleveranse.
  • Kanidaten kan prioritere supportoppgaver basert på forståelse for konsekvens.
  • Kanidaten kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap.
Generell kompetanse
  • Kanidaten har forståelse for bransjeetiske prinsipper mht taushetsplikt og håndtering av informasjon med konfidensielt innehold.
  • Kanidaten kan veilede brukere, og har en løsningsorientert tilnærming i forbindelse med brukerhenvendelser og kundeservice.
  • Kanidaten kan kommunisere og bygge relasjoner med IT personell og andre involverte.
  • Kanidaten kan på selvstendig måte utvikle arbeidsmetoder basert på elektroniske verktøy.
60

Antall fagskolepoeng

Emner

MS Office: Word, Excel, Outlook

Support and Documentation

Hardware Fundamentals

Cisco: CCENT

Configuring Windows Clients

Installing & Configuring Windows Server

Linux Fundamentals

Practical Design: Windows Domain