Hamar, Oslo, Trondheim
Oppstart 25. aug (stedsbasert)
Oppstart 29. aug (nettbasert)
1 år heltid – 60 studiepoeng
Ingen studieavgift
Rett til lån/stipend fra Lånekassen
Undervisning
Campus i Oslo, Trondheim og Hamar.
Nettstudium med samlinger i Trondheim (og Oslo*).
* I Oslo vurderes oppstart av nettstudier pga stor pågang med søkere. Mer info nede på siden.
Studiet passer for deg som har interesse for å jobbe med IT og ønsker en utdannelse med gode jobbmuligheter, eller for deg som ønsker omskolering.
Det gis en grunnutdannelse i datateknologi og samtidig spisskompetanse rettet mot 1. og 2. linje support. Studiet omfatter datamaskinens oppbygning og virkemåte, AI (kunstig intelligens), maskinvare, operativsystem og kontorapplikasjoner med brukerspesifikk konfigurasjon og feilsøking.
Undervisning i klasserom eller som nettstudium med samlinger (se lenger ned på siden).
Studiet er vektet med 60 studiepoeng og kvalifiserer for opptak til System- og nettverksadministrator-studiet.
Emner
Ms365 in Practice: From Excel to AI
IT Security Fundamentals
Networking Fundamentals
Configuring Windows Clients
Installing & Configuring Windows Server
Hardware & Support Fundamentals
Linux Fundamentals
Practical Design: Windows Domain
Er du klar for en utdanning som fører til jobb?
Vår målsetning er å få alle studenter ut i jobb etter endte studier. Vi har derfor en egen landsdekkende enhet som arbeider med rekruttering og utleie av IT-konsulenter.
Gå til Samordna opptak
Opptakskrav
- Det generelle grunnlaget for opptak til studiet Datateknologi, server- og nettverksdrift er generell studiekompetanse, yrkesrettet utdanning med fagbrev eller tilsvarende realkompetanse.
- Realkompetanse: Søkere som fyller 23 år i løpet av søknadsåret og som ikke oppfyller det formelle opptakskravet, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.
Les mer om realkompetanse
Med realkompetanse menes den samlede kompetansen en person har opparbeidet seg gjennom yrkespraksis, ubetalt arbeid, annen utdanning eller aktiviteter som kan anses å være relevant. Realkompetansen skal dokumenteres i den grad det lar seg gjøre ved attester, kursbevis, vitnemål og egenvurdering.
Realkompetansen vurderes opp mot det formelle opptakskravet til studiet det søkes opptak til og i forhold til den nødvendige faglige kompetansen som forutsettes for å kunne gjennomføre det aktuelle studiet. Vurderingen foretas av fagskolens faglige og pedagogisk ansvarlige personale og endelig vedtak om opptak fattes av rektor.
Stedsbasert studium
Studiet går over ett år på dagtid med oppstart i august/september.
Undervisning 2 til 3 dager per uke, de øvrige dagene arbeides det med selvstudium og tilrettelagte lab- og prosjektoppgaver. Dette gjør det mulig å kombinere studiet med praksisplass eller deltidsjobb.
Nettbasert studium
Studiested Trondheim: Heltids nettstudium med 2 live-forelesninger på kveldstid som tas opp og kan ses i ettertid. Det er også to samlinger per semester i Trondheim (det er et krav om minimum ett oppmøte per semester for bestått). Ukentlige oppgaver og innleveringer via skolens læringsplattform. Det undervises i ett og ett emne om gangen og hjemmeeksamener tas fortløpende til fastlagte tider. Studiestart august/september. Merk at også dette er et ettårig heltidsstudium!
Studiested Oslo: Pga stor etterspørsel vurderes oppstart av nettstudium med samlinger i Oslo. Studiet vil ha en studieavgift (kan finansieres via Lånekassen) Før øvrig vil det ha samme pensum og studiepoeng som tilsvarende studium ovenfor.
De som søker vil fortløpende bli informert per epost. Eget søknadsskjema her.
Finansiering
Studiene berettiger til støtte fra Lånekassen.
Studiet har ikke studieavgift (med unntak av nettstudium Oslo).
Om studiekostnader m.m.: se her.
Læringsutbyttebeskrivelser
Studiet gir følgende læringsutbytte innen områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Kandidaten har kunnskap innen de tekniske fagområder ved drift og support av IT systemer.
Kandidaten kjenner de tekniske grunnprinsippene for IT drift og support.
Kandidaten har et helhetlig og grundig innsikt i support av IT systemer.
Kandidaten kjenner kravene til dokumentasjon og rapportering av driftshendelser.
Ferdigheter
- Kandidaten kan anvende feilsøkingsteori på maskin- og programvareproblematikk.
- Kandidaten kan anvende maskin- og programvareverktøy.
- Kandidaten kan anvende virtualiseringsteknologier.
- Kandidaten kan anvende grunnleggende prinsipper innen kvalitetssikring av leveranse, drift og support innen IT-sektoren.
- Kandidaten finner frem til informasjon gjennom målrettede søk i relevante oppslagsverk.
- Kandidaten følger prosedyrer og strategier som sikrer kontinuitet i en supportleveranse.
- Kandidaten kan prioritere supportoppgaver basert på forståelse for konsekvens.
- Kandidaten kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap.
Generell kompetanse
- Kandidaten har forståelse for bransjeetiske prinsipper mht taushetsplikt og håndtering av informasjon med konfidensielt innehold.
- Kandidaten kan veilede brukere, og har en løsningsorientert tilnærming i forbindelse med brukerhenvendelser og kundeservice.
- Kandidaten kan kommunisere og bygge relasjoner med IT personell og andre involverte.
- Kandidaten kan på selvstendig måte utvikle arbeidsmetoder basert på elektroniske verktøy.
Tidligere studenter

Daniel
Jeg gikk 2 år på Centric IT Academy og hadde fast deltidsjobb ved siden av studiet. To til tre undervisningsdager i uka gjorde dette mulig.
Instruktørene var helt oppdaterte på de fagene de underviste i. Når de ikke underviser, jobber de på Centric med de samme fagområdene.
Skolen har lagt opp fagene så alle emner var lette å følge. Det å kunne fokusere på ett enkelt emne om gangen er prima!
Etter mitt siste skoleår, hjalp Centric meg ut i jobb. Det gikk ca 4 uker fra skoleslutt til jeg fikk fast ansettelse i Centric som IT konsulent hos EVRY Innlandet. Så denne skolen har utmerket seg på ansatte, samarbeid og ikke minst hjulpet meg med en utdanning som førte til jobb!!!

Roy
Jeg valgte å jobbe som praktikant på Servicedesk samt delta på prosjekter Centric tilbød. Allerede 2 måneder før studieslutt satt jeg med 2 gode konkrete jobbtilbud, og valgte det som da passet meg best. Kombinasjonen av studier og praksis gjorde at jeg gikk rett fra studier og ut i en spennende jobb.

David
Studiene er tilrettelagt for teknisk forståelse og kompetanse innen de mest brukte IT-verktøyene globalt. Under hele studiet jobbet jeg som praktikant på Servicedesken i Centric som var tilrettelagt for de dagene jeg ikke hadde undervisning. Mot slutten av studiet ble det utlyst flere stillinger via Centric, og jeg søkte på den ene etter oppmuntring fra Fagansvarlig. Kort tid etter startet jeg i firmaet Kulturtanken de dagene jeg ikke hadde undervisning. Når studiet endte var det viktig for Centric å få meg ut i fulltidsjobb. Det ble nytt intervju hos Mercell til stillingen IT-ansvarlig. Jeg har enda ikke vært arbeidsledig etter endt studie.